Adventskirken 

Advents Pastorat – Valby-Vanløse Provsti – Københavns Stift – Sokkelund Herred – Københavns Amt

Adventskirken er landets første kirke i moderne stil. Den er tegnet af kongelig bygningsinspektør, arkitekt Erik Møller. Med opførelsen af Adventskirken blev grunden lagt til kirker med menighedslokaler i umiddelbar tilknytning til kirkerummet. Det var arkitektens tanke, at kirken skulle fungere som en integreret del af den omkringliggende bydel. Derfor har kirken store klare vinduespartier, der vender mod vest – lige ud til et af byens befærdede vejkryds.
Kirken har plads til 285 personer, og der kan ved åbning til menighedslokalet skabes plads til yderligere 300 personer.
I 1991 fik Adventskirken foræret tårnuret, der også er tegnet af arkitekt Erik Møller.
Altervægsudsmykningen er udført af kunstneren Elle-Mie Ejdrup Hansen, som på mange måder anser det for at være et livsværk. Den særlige teknik, der er brugt i jordbillederne, mestrer Elle-Mie Ejdrup Hansen som en af de førende i verden. Hun hører til blandt landets kendte og respekterede kunstnere med mange værker, udstillinger og priser bag sig. Hun har bl.a. udstillet på Charlottenborg, Den Frie, Sønderjyllands Kunstmuseum, samt leveret kunstværker til offentlige bygninger i ind- og udland. Blandt hendes mest kendte værker er 'Linien - Lyset' og 'Fredsskulpturen 1995' i anledning af 50-året for Danmarks befrielse.
Venstre del af kunstværket beskriver skabelsens urkraft midt i kaos. Ikke alene jorden, men også himmelrummet over den er repræsenteret - himlen på jorden og jorden i himlen. Skyer og stjerner, hvor vi træder, for den, der er på jorden, er også himmelrummet. Stjernerne, der skinner mod en, er små kridtstykker plantet i den jord, der andre steder på fladen lyser himmelblåt. Frøene, der spirer og gror i jorden. Livskraftens ukuelighed trods synd og død. Midt i kaos er der en skønhed, et lys og en stilhed. Endnu er mennesket i sin vorden. Guds ånd svæver over vandene.
Højre del af værket beskriver i højere grad mennesket på jorden. Oprøret - menneskets urgamle forsøg på at få magt over jorden og skaberværket. Fødsel og død. Lidenskaben, kampen - og fortvivlensen. Den røde farve. Kærligheden og smerten. Og håbet - troens kraft - glimt af stjernernes skær på jorden. Guds rige iblandt os. Frøene, som her måske også kan minde os om genopstandelsen - forventning. Og midt imellem de to billeder - korset af træ. Ordet, der kom til verden og gennembrød den sorte muld. Nådens blå farve i billederne.
Tolv mindre kvadratiske felter afrunder med der enkelthed de to store billeder. Disse tolv felter, der spænder fra hvidt og gyldent til mere stærke farver, kan ses som et billede på de tolv apostle, men de kan også ganske enkelt ses som en kommentar til de store billeder.
I 1995 blev den smukke lysglobe af messing anskaffet. Globen er fremstillet i Rumænien. Lysgloben er tændt med levende lys under alle gudstjenester og kirkelige handlinger.
En stor keramikkrukke er ved den nye indgang til kontorer og kirketorv.Den kan vendes bl.a. til blomsterudsmykning. Men den er også et selvstændigt kunstværk udført af kunstneren Lene Regius. Hendes kunst handler om dialogen. Om udvekslinger i mødet mellem mennesker, natur og fænomener. Og om individets behov for at manifestere sig i myte og fortælling. Redskabet er enkle figurer i en bred, kalligrafisk pensel, afbildet på en dekoreret, afstemt flade. Adventskirkens krukke tager sit udgangspunkt i livets begyndelse. Vandet, jorden og spiren er symboler på liv død og begyndelse.
Dåbskors og ikoner er udført af den kinesisk-fødte billedkunstner Susanne Te-shu Chang. Korset og ikonerne er billedskærerarbejder udført i træplanker i rødel, lind og ask belagt med slagmetal i messing. Motiverne er enkle symboler for forskellige energier og stemninger f.eks. det lysende, det rolige, det højtidelige, det evindelige. På billedet ses dåbskorset ved døbefonten sammen med ikonet 'verdens æg'. Ikoner hænger dels på bagvæggen i kirkerummet og dels på kirketorvet og i gangarealerne i den nye bygning.
Susanne Te-shu Chang har ligeledes udført prædikepulten, som vi har valgt at benyttet i stedet for prædikestolen.

Kilde: Kirkens hjemmeside

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Tilbage til Københavns Stift

 

Om kirker

 

Folkekirkerne